Tour Nieuws

Ook route Tour de France 2016 uitgelekt

Nadat onlangs de route van de Giro d’Italia 2016 uitlekte kopt vandaag Sporza met het nieuws dat de route van de Tour de France 2016 uitgelekt is. Volgende week dinsdag zou pas de route van de Tour de France 2016 onthuld worden. Sporza bracht vandaag al het bericht dat dit het parcours van de Ronde van Frankrijk van 2016 zal zijn. Opvallendste zaken: 1 tijdrit en de finale van de Tour wordt gereden in de Vogezen.

Ritnummer Datum Etappe
Etappe 1 2-jul Mont-Saint-Michel – Utah Beach
Etappe 2 3-jul Saint-Lo – Cherbourg
Etappe 3 4-jul Granville – Tours
Etappe 4 5-jul Tours – Limoges
Etappe 5 6-jul Limoges – Le Lioran
Etappe 6 7-jul Saint-Flour – Montauban
Etappe 7 8-jul Montauban – Auch
Etappe 8 9-jul Auch – Pla de Beret (Spa)
Etappe 9 10-jul Saint-Girons – Arcalis (And)
11-jul Rustdag in Andorra
Etappe 10 12-jul Andorra (And) – Revel
Etappe 11 13-jul Carcassonne – Montpellier
Etappe 12 14-jul Montpellier – Mont Ventoux
Etappe 13 15-jul Bourg-Saint-Andéol – Vallon Pont d’Arc
INDIVIDUELE TIJDRIT
Etappe 14 16-jul Vaison-La-Romaine – Digne
Etappe 15 17-jul Digne – Briançon
18-jul Rustdag in Briançon
Etappe 16 19-jul Serre-Chevalier – Aix-les-Bains
Etappe 17 20-jul Chambéry – Le Grand Bornand
Etappe 18 21-jul Mégève – Lausanne (Zwi)
Etappe 19 22-jul Pontarlier – Colmar
Etappe 20 23-jul Strasbourg – Mulhouse
Etappe 21 24-jul Chantilly – Parijs (Champs-Elysées)
De route van de tour de france 2016 volgens sporza
Is dit de route van de Tour de France 2016? Bron: Sporza

Parcours proloog Giro d’Italia 2016 door Apeldoorn

Het is aftellen geblazen voor het volgende wielerevenement dat vanuit Nederland vertrekt. Na de succesvolle Tour proloog vanuit Utrecht wordt er in 2016 gestart met de Giro d’Italia vanuit Apeldoorn. Vandaag is de route van de proloog bekend gemaakt. De proloog door Apeldoorn wordt verreden op vrijdag 6 mei 2016. De route is 9,8 kilometer lang en vertrekt vanuit het Omnisport Velodrome. De finish van de proloog is op de Loolaan in Apeldoorn.
De route brengt de renners over een volledig vlak parcours en gaat vanuit het oosten in Apeldoorn naar het westen van Apeldoorn. Er wordt vertrokken vanaf het Omnisport in Apeldoorn richting achtereenvolgens de Zutphensestraat, Deventerstraat, Noorderlaan, Apeldoorns Kanaal en de Edisonlaan. Via de Boerhaavestraat, Generaal van Heutszlaan, Paslaan en de Kerklaan gaan de renners richting het Oranjepark. Daarna gaan de renners over de Soerenseweg en de Jachltaan om te finishen op de Loolaan. Bekijk hieronder de routekaart van de proloog van de Giro d’Italia 2016.



parcours proloog giro italia apeldoorn 2016

Route Giro d’Italia 2016 uitgelekt

Over een paar dagen wordt de route van de Giro d’Italia 2016 bekendgemaakt. Momenteel gaat er al een plaatje rond op internet het het volledige parcours van de Giro 2016. We wisten natuurlijk al dat de Giro d’Italia 2016 vanuit Apeldoorn zou vertrekken, maar de overige tussenstops waren nog niet bekend.
Als we afgaan op deze afbeelding dan is de finish van de Giro 2016 op zondag 21 mei in Turijn. De openingsrit door Apeldoorn zal 9,8 kilometer lang zijn. Daarna volgen er nog 2 etappes door Nederland. Doordat er in het ‘buitenland’ gestart wordt start de Giro op vrijdag ipv op zaterdag zodat er op maandag al een extra rustdag is om af te reizen naar Italië.
Wat verder opvalt is dat de eerste week weinig beklimmingen bevat maar wel een 2e tijdrit in de Chianti-streek. In de tweede koersweek is er een 10,8 kilometer lange tijdrit met beklimmingen. Uiteindelijk zitten er 6 echte bergetappes in de route. In het laatste weekend van de Giro wordt er nog uitgeweken naar Frankrijk (Risoul) en wordt er gefinisht in Turijn.
uitgelekte route giro d'italia 2016

Gastblog: Bedankt Tom!

De veredelde strandrace in Marbella, het autorijden-op-de-fiets van Nibali, de doorbraak van enkele talenten (Chaves, Ewan, Stuyven, Gougeard), de vreselijke val van Boeckmans, de onwaarschijnlijke solo van Plaza, de ups en downs van Froome, de tweede plaatsen van Sagan, de stuntelende motorrijders, de herrijzenis van F. Schleck, de steil-steiler-steilst-aankomsten, de Astana-ploeg, de bleke Valverde, de zieke (?) Quintana, de grinta van Aru; het was een Vuelta om nog lang over na te praten.
Maar bovenal was het een Vuelta om nog lang te heugen. Want het was toch wel een beetje ‘onze’ Ronde van Spanje. Vier Nederlandse etappezeges. Vier! Bert-Jan Lindeman schokschouderde op de eerste vrijdag van de Vuelta naar een schitterende overwinning in een bergrit. Zes dagen later sprintte Danny van Poppel iedereen uit het wiel. Maar bovenal was er Tom. De man die Nederland in juli hardop liet dromen van de eerste gele trui sinds de middeleeuwen. Die droom eindigde echter bruut in een dorre Waalse berm. Om revanche te nemen besloot Tom naar de Vuelta te gaan, daar was er immers een tijdrit van een kleine veertig kilometer in het parkoers opgenomen. Die wilde hij winnen. En verder? Ach, Degenkolb aan wat sprintzeges helpen en misschien nog een overgangsritje uitzoeken om eens goed los te gaan. Maar het liep anders. Totaal anders.
Op dag twee nestelde Tom Dumoulin zich in de top van het klassement. Daar verdween hij vervolgens niet meer uit. Hij pakte de rode trui en verloor hem weer. Hij won op fenomenale wijze een etappe (door Froome, Rodriguez en al die anderen bergop te verslaan), heroverde het rood en stond het tricot later weer af. Hij snelde in de derde week naar tijdritwinst en greep andermaal de leiderstrui. Ondertussen steeg in Nederland de Vueltakoorts met de dag. De sociale media ontploften, iedereen had het over Tom – hij werd enkel bij zijn voornaam genoemd, zoals dat bij echt grote sporters gebeurt. Joop Zoetemelk heet alleen Joop Zoetemelk voor de wet. In de volksmond wordt hij Joop genoemd. Dat volstaat. Die heldenverering overkwam Dumoulin ook.
2015, Vuelta a Espana, tappa 20 San Lorenzo de El Escorial - Cercedilla, Giant - Alpecin 2015, Dumoulin Tom, Puerto de la Mortuera
Tom ging de Vuelta winnen. Het geloof groeide met iedere pedaalslag. Het onmogelijke leek mogelijk te worden. De uitstraling, de machtige omwentelingen, de krachtexplosies; Dumoulin leek onaantastbaar. De champagne stond klaar, het Wilhelmus werd alvast onder een diepe laag stof vandaan gehaald en Madrid zou op de laatste dag oranje kleuren.
Maar het ging toch mis. Op, nota bene, de voorlaatste beklimming van de Vuelta gaven de kerosinemonsters van Astana (zoals altijd) eens flink gas. Tom brak. Zijn benen versplinterden. Het Grote Lijden was begonnen. Het rood verbleekte om zijn brede schouders, in duizenden Nederlandse huiskamers werd het steeds stiller. Drie weken lang de sterkste man in koers zijn en dan in het zicht van de haven strandden; het deed pijn. Tom kelderde van één naar zes in het klassement. Dat verdiende hij niet. De Vuelta duurde helaas vijftig kilometer te lang.
Ondanks die bittere teleurstelling, blijft vooral een gevoel van trots hangen. Trots op een Maastrichtenaar die twee fantastische ritoverwinningen pakte, die bergop vocht als een leeuw voor elke luttele seconde en die het land besmette met Vueltakoorts. Overal ging het over Tom. In de kranten, op tv, tijdens radio-uitzendingen. Zelfs Johan Cruijff opende zijn Telegraaf-column met een lofzang over Dumoulin. Zelfs Paul de Leeuw begon erover in zijn latenightshow. Zelfs de grootste sportleken zaten zaterdag te duimen (en later met Tom mee te lijden) voor de televisie. Tom stal (ook tot ver buiten Nederland) vele harten. Het krijgen van de Superstrijdlust kunnen we beschouwen als een publieksprijs voor onze landgenoot. Want, zo zei een Engelse commentator van Eurosport: “The Vuelta belongs to Aru, our harts belong to Tom Dumoulin”. En zo is het.
Het waren mooie weken, die mooie herinneringen zullen worden. Bedankt Tom!
Gastblog van: Max van den Boorn.
Fotocredit: Sirotti
2015, Vuelta a Espana, tappa 18 Roa - Riaza, Giant - Alpecin 2015, Dumoulin Tom, Roa

Geplaatst op Categorieën Vuelta

Voorbeschouwing Vuelta 2015

Van Tourkoorts is al een tijdje geen sprake meer, Le Grand Départ in Utrecht is verworden tot een mooie herinnering en de Alpe D’Huez raakt eindelijk ontnuchtert. De nazomer heeft inmiddels zijn intreden gedaan en dat betekent dat het begin van de Ronde van Spanje niet ver weg is. De zonnebloemvelden worden vervangen dorren Spaanse landschappen, geel verandert in rood en Christian Prudhomme heet nu Javier Guillen. De Vuelta doet qua allure en uitstraling weliswaar onder voor de Tour, het spektakel zal niet veel minder zijn. De verwachtingen zijn dit jaar extra hoog gespannen. En met rede. De Vuelta mag een schitterend deelnemersveld verwelkomen. Daarover later meer.

Parcours

Eerst het parcours van de Vuelta 2015 maar eens onder de loep nemen. Dat is, zoals zo vaak in de Vuelta, op de maat van de klimmers gesneden. Ook dit jaar moet er veel geklommen worden. Bergetappes in de Vuelta zijn een lust voor de wielerfans, maar een regelrechte kwelling voor wielrenners. De organisatie zoekt ieder jaar weer de steilste bergpaadjes van Spanje op. Wegen waar nooit iemand komt, een boer of een verdwaalde wandelaar uitgezonderd. Op deze verschrikkelijke puisten schreeuwen benen moord en brand, slippen voorwielen weg en raken Spaanse supporters in extase.



Het zwaartepunt van de Ronde ligt zonder meer aan het einde van de tweede week. Dat weekend telt drie loodzware etappes, met telkens aankomst bergop. Uiteraard mogen de typische Vuelta-aankomsten, de zogenaamde ‘muren’, dit jaar niet ontbreken. Korte, maar afschuwelijk steile kuitenbijters. Koren op de molen voor de Valverde’s van deze wereld. Rit 11 is zonder enige twijfel de koningenetappe. In 138 kilometer moet het peloton zes loodzware beklimmingen bedwingen. Bizar. Volstrek gekkenwerk. De vraag is of dit wel menselijk te noemen is. De organisatie is hiermee haar doel voorbij geschoten. Te veel is te veel.
In de laatste week, de woensdag voor Madrid, staat een vlakke (ja, echt!) tijdrit van 38 kilometer gepland. De vederlichte klimmers zullen deze dag met angst en beven tegemoet gaan. Zij kunnen hier immers kostbare tijd verspelen. De klassementsrenners met een sterke race tegen de klok in de benen gaan hoe dan ook in het voordeel zijn. Ook de strijd om de dagzege is het volgen meer dan waard. Dankzij de afwezigheid van Tony Martin, zullen Tom Dumoulin en Fabian Cancellara al hardop dromen van ritwinst.
Voor de sprinters is er niet veel te genieten deze Ronde van Spanje. Er zijn maximaal zes, zeven kansen voor de rappe mannen. Maar dan moeten ze wel over sterke benen beschikken, want in de meeste gevallen ligt er een venijnige klim in de buurt van de finish.
O ja, dit weetje willen we je niet onthouden: de Vuelta trapt af met een ploegentijdrit over 7,4 kilometer. Dat betekent dat, per ploeg, iedere renner zo’n 800 meter op kop moet rijden… Bang voor lange aflossingen hoef je als non-tijdrijder dus niet te zijn.

Routekaart Vuelta 2015
Route van de Vuelta 2015. Bron: La Vuelta

Favorieten, Nederlanders en sprinters

Chris Froome, Nairo Quintana, Tejay van Garderen, Vincenzo Nibali, Fabio Aru, Mikel Landa, Pierre Rolland, Alejandro Valverde, Joaquim Rodriguez, Domenico Pozzovivo, Daniel Martin, Rafael Majka. Een favorietenlijstje om van te watertanden. Heeft de Vuelta ooit zo’n sterk deelnemersveld gehad? Met deze tenoren kan het een waanzinnige spannende Ronde van Spanje gaan worden. Kijk er niet gek van op als de strijd om de eindwinst op een secondespel uitdraait.
Een topfavoriet bij uitstek is echter zeer moeilijk aan te duiden. Op basis van de bergetappes lijkt Quintana de belangrijkste kandidaat, maar de vlakke tijdrit is in zijn nadeel, in tegenstelling tot Froome, Nibali en Van Garderen. Zij zullen de chronorace aangrijpen om tijdwinst te boeken. De rit tegen de klok kan een belangrijke rol spelen in de eindafrekening. Een andere factor waarmee rekening gehouden moet worden, is het ijzersterke Astana-blok. Met Nibali, Landa en Aru hebben de troepen van Alexander Vinokoerov drie sterke troeven in handen.
De kans is groot dat we, net als in de Tour, een titanengevecht krijgen tussen Froome en Quintana. De vraag is echter of beiden fris genoeg zijn na een loodzware Ronde van Frankrijk. Indien de benen het aankunnen, zullen de Brit en Colombiaan weer voor het nodige spektakel zorgen. Als we dan toch twee topfavorieten moeten aanduiden, zijn zij het wel.
En de Nederlanders? Niet te veel van verwachten. Geen Kelderman, Gesink, Kruijswijk, Poels of Mollema en ook geen Ten Dam. Laatstgenoemde wilde revanche nemen na zijn mislukte Tour, maar dat plannetje mislukte. De bebaarde klimmer werd tijdens een trainingsrit bruut van zijn fiets gereden en zette hierdoor een streep door zijn deelname aan de Vuelta. Met een gebroken ruggenwervel kun je niet fietsen. Zelfs Laurens ten Dam niet. Tom Dumoulin zal daarom de Nederlandse eer hoog moeten houden. Niet als klassementsman, wel als mogelijke winnaar van de tijdrit. Verder zijn onze landgenoten op vrijbuiten aangewezen en zullen ze hopen op een succesje. We laten ons graag verassen.
Zoals gezegd, de sprinters komen er deze Vuelta bekaaid vanaf. Toch staat er een interessant aantal spurters aan de start. Bij Giant-Alpecin geen Marcel Kittel, maar wel klassiekerkoning John Degenbolb en de rappe Sloveen Luka Mezgec. Cofidis stuurt Nacer Bouhanni, die garant staat etappezeges. Voor Trek Factory Racing mag onze jonge landgenoot Danny van Poppel zijn goede vorm verzilveren en Lotto-NLJumbo hoopt op de Belg Tom van Asbroeck. Verder mogen we Kris Boeckmans, Matteo Pelucchi en Jean-Pierre Drucker niet vergeten te noemen.

Vamos!

De voorbije jaren kende de Vuelta zo soms een onverwachte winnaar (Cobo in 2011, Horner in 2013), maar het moet wel heel raar lopen wil deze editie niet door een favoriet worden gewonnen. Slaat Froome een unieke dubbelslag? Neemt Quintana revanche, na zijn val in de leiderstrui vorig jaar? Lukt het Rodriguez eindelijk? Hoe goed is sluwe vos Valverde nog? Of Aru? Of… Zo kunnen we wel even doorgaan. Zeker is dat we een ongeëvenaard spektakel mogen verwachten. We gaan er eens goed voor zitten.
Veel favorieten, moordende cols, onverwachte wendingen, massa’s volk op veel te smalle geitenpaadjes, strijdende wielrenners en een lage septemberzon aan de finish. De Vuelta gaat weer beginnen. Vamos!
Gastblog van: Max van den Boorn.

De winnaar van de Vuelta 2014, Alberto Contador. Foto: Sirotti
De winnaar van de Vuelta 2014, Alberto Contador. Foto: Sirotti

Bram Tankink drinkt biertjes op de Alpe d’Huez

Gisteren was etappe 20 van de Tour de France 2015 waarbij de beklimming van de Alpe d’Huez centraal stond. Duizenden Nederlanders stonden op de berg om de renners aan te moedigen. Bram Tankink heeft bij nader inzien veel steun maar ook meerdere biertjes in ontvangst genomen. Hij vertelde zelf al aan de NOS dat hij in bocht 5 een biertje heeft gedronken ter gelegenheid van de verjaardag van zijn dochtertje. Maar ook op een andere video neemt hij onder luid gejuich wat verkoeling in ontvangst. Prachtig!
 

 

Robert Gesink: Winnaar van de Tour de France 2015!

Iedereen heeft zo zijn voorkeuren voor renners die ze het liefst zien winnen. Er zijn branieschoppers, harde werkers en attractieve renners, grijze muizen en grote meneren met elk hun eigen karakter, en zij kleuren elke dag de koers. De laatste kilometers van de Alpe D’Huez bleek de strijd om ritwinst te gaan tussen Thibaut Pinot en Nairo Quintana, waarbij Pinot aan het langste eind trok. Voor beide renners was er iets te zeggen waarom ze de etappe zouden mogen winnen.
Pinot ervaarde de eerste week als een compleet fiasco, de moraal in de ploeg was gekelderd na het tijdsverlies en het uitvallen van ploeggenoot William Bonnet. Na verschillende aanvallen lukte het de populaire jonge Fransman dan eindelijk om de zo begeerde etappeoverwinning binnen te slepen. Eerder werd hij verrast door Steven Cummings na een indrukwekkende strijd met een andere jonge Fransman; Romain Bardet. Hij werd tweede. Later lukte het hem meerdere malen in een succesvolle ontsnapping mee te zitten, twee maal vierde was daarvan het gevolg. Dat hij zich bewezen heeft als sterke renner is zonder meer een feit, maar die etappezege was het enige wat zijn Tour recht kon doen zetten.
Voor de ‘grootste’ uitdager van Chris Froome waren de eerste twee weken relatief positief verlopen, en in de Alpen zou het allemaal gaan gebeuren. 3 minuten en 10 seconden was de achterstand van de nog steeds jonge Quintana, die een sterke Alejandro Valverde aan zijn zijde had. In de laatste week zou het Movistar duo het vuur aan de schenen leggen van Froome, geel was nog altijd het doel. Het zou moeilijk worden, maar Quintana toonde zich strijdlustig. Op de flanken van de Nederlandse berg wist hij wederom Froome te lossen, maar de achterstand in het klassement op dat moment leek te groot om nog voor geel te gaan. Dan maar alles op de ritzege, moet hij zich op enig moment toch hebben gerealiseerd. Helaas was het niet genoeg, was hij misschien toch maar vanaf de voet gegaan.
Je zou kunnen stellen dat Quintana een van de grootste verliezers is van deze Tour. Twee keer werd hij 2e en één keer 3e in een etappe. Met zijn ploeg werd hij wederom 3e in de ploegentijdrit en voor het algemeen klassement was een extra bergrit misschien genoeg geweest om te voorkomen dat hij ook hier 2e werd. Tot slot van rekening werd Nairo ook 2e in het bergklassement. Maar is dit wel echt verliezen? Tegen bijna 200 andere uitdagers krijgt hij het voor elkaar om 2e te zijn. De kansen om een winnaar te zijn in bergetappe in de Tour zijn dan ook veel kleiner dan om een enkele partij op Roland Garros winnend af te sluiten.
Nadat Lars Boom de Nederlandse wielerfans eindelijk weer eens blij kon maken met een etappezege in de editie van vorig jaar, hoopten vele fans dat het dit jaar weer zou gebeuren. Dichter dan de 4e plaatsen van Tom Dumoulin in de openingstijdrit, en Robert Gesink in de rit daags na de eerste rustdag zijn we niet gekomen. Niets gewonnen, geen podium, geen truien, het mocht allemaal niet zo zijn. De Nederlanders hebben gefaald…
Een gebroken pols, een fractuur in de ellepijp, een gebroken bovenbeen, hartritmestoornissen, het verlies van zijn vader, een levensbedreigende situatie bij zijn pasgeboren kind en vrouw en een opspelende knieblessure. De meeste mensen die het wielrennen een beetje volgen weten dat Gesink een heel ongelukkige periode heeft doorgemaakt de laatste jaren, waarin hij naast alle gebeurtenissen toch zeer veel indrukwekkende resultaten heeft gereden. Zoals Robert boven kwam op de machtige Alpe D’Huez komt hij overal boven. Strijdend tot het bittere gaatje, nooit opgeven en ondanks alles nog altijd zeer positief. Met zijn hoofd wat scheef en afziend als een beest wist hij zijn 6e plek in het algemeen klassement veilig te stellen. Een 6e plaats achter vijf verschillende winnaars van grote rondes, mannen die lang niet zo veel pech hebben gekend en mannen die zonder beenpin rond fietsen. Groot respect heb ik voor de prestatie van deze man, een sportman in hart en nieren die vele kijkers extra heeft laten genieten van de bergetappes in deze Tour.
Niet Froome, niet Greipel, niet Sagan maar Gesink is voor mij de grootste winnaar van de Tour de France 2015!
Gastblog van: Martijn Huting.

2015, Tour de France, tappa 19 Saint Jean de Maurienne - La Toussuire, Lotto NL - Jumbo 2015, Gesink Robert, Col du Glandon
2015, Tour de France, tappa 19 Saint Jean de Maurienne – La Toussuire, Lotto NL – Jumbo 2015, Gesink Robert, Col du Glandon

Laatste tourweek: strijd om de truien!

De laatste week van de Tour de France 2015 is begonnen. Er staan nog een aantal Alpen etappes op het programma voordat het peloton richting Parijs gaat. Gastblogger Luuk de Ronde heeft de strijd voor de verschillende wielertruien op een rijtje gezet.

De strijd om de gele trui

Gele trui: Vooraf was de strijd om de gele trui vooral een strijd tussen de grote vier: Contador, Froome, Quintana en Nibali. Na de ploegentijdrit was Froome de drager van de gele trui stond Contador op een minuut, Quintana op bijna 2 minuten en Nibali bijna 2 en een halve minuut.
In de eerste Pyreneeënrit zakte Nibali al vroeg door het ijs en moest 4 en een halve minuut toegeven op Froome die de etappe won. Contador moest bijna 3 minuten toegeven en Quintana verloor iets meer dan een minuut. Daarna regende het aanvallen van de mannen in het klassement maar Froome pareerde ze allemaal. Hij won zelfs een beetje tijd op van Garderen, Nibali, Contador en won nog een seconde op Quintana.
De Nederlanders doen het goed. Gesink is de beste Nederlander op een 7e plaats op bijna 6 en een halve minuut en Mollema staat 9e op bijna 9 minuten. Quintana staat het dichtst bij Froome op iets meer dan drie minuten, van Garderen staat op 3 en een halve minuut 3e, Valverde op 4 minuten 4e, Contador op 4 en een halve minuut 5e, Thomas ploegmaat staat ondanks zijn val van gisteren 6e op 5 en een halve minuut, Nibali staat 8e op bijna 8 minuten en Warren Barguil maakt de top 10 compleet. Hij staat 10e op 11 minuten.
Dus is Froome in de komende Alpenritten nog uit het geel te rijden. Wie komen er op het podium in Parijs? En kunnen de Nederlanders nog een paar plaatsen stijgen?

Lacets de Montvernier. Foto Sirotti
2015, Tour de France, tappa 18 Gap – Saint Jean de Maurienne, Lacets de Montvernier

Strijd om de bolletjestrui

Veel bergpunten vielen er te verdienen in de eerste 2 weken. Ook in de laatste week zijn er punten te verdienen? Wie mag er met de bolletjestrui Parijs in rijden?
Chris Froome gaat aan de leiding met 61 punten maar omdat hij al de gele trui in het bezit heeft mag de nummer twee Joaquim Rodriguez de bolletjestrui dragen. De winnaar van de Muur van Hoei en Plateau de Beille staat 2e met 52 punten. Jakob Fuglsang staat kort achter hem 3e met 41 punten. Daar weer kort achter staat Richie Porte 4e met 40 punten. En ook Romain Bardet maakt nog kans op de bolletjestrui. Hij staat 5e met 38 punten. Dus wie van de vijf kan de bolletjestrui bemachtigen.

De Groene Trui

Peter Sagan heeft de groene trui in het bezit maar Andre Greipel zit hem op de hielen. Wie wint de strijd om de groene trui?
De strijd om de groene trui leek dit jaar spannend te worden tussen Sagan en Greipel. Greipel mocht al drie keer juichen in Neeltje Jans, Amiens en in Valence. Sagan geeft deze tour kleur. Hij sprint constant bij de beste 5, zit mee in ontsnappingen en hij kan ook fantastisch dalen. Maar hij heeft nog geen etappe gewonnen. Dus zo lijkt het erop dat er iemand de groene trui wint zonder een etappe te winnen. Peter Sagan voert de lijst aan met 405 punten, Andre Greipel staat 2e met 316 punten en John Degenkolb die ook nog geen etappe wist te winnen staat 3e met 264 punten. Kan Greipel de groene trui winnen? Of wordt het toch weer Sagan.

De strijd om de witte trui

De strijd om de witte trui is eigenlijk niet meer spannend. Nairo Quintana gaat aan de leiding in het jongerenklassement me grote achterstand op de nummer twee. Behoudt Quintana de witte trui?
Nairo Quintana mag zich de beste jongeren noemen na 2 weken. Hij staat 1e in het jongerenklassement en het verschil met de rest is groot. De nummer twee van het jongerenklassement is Warren Barguil maar hij staat al bijna 8 minuten achter de kleine Colombiaan. En ook de nummer drie Romain Bardet staat op grote achterstand. Hij heeft precies 10 minuten aan zijn broek. En ook de nummer vier en vijf kunnen de witte trui vergeten. De nummer vier Thibaut Pinot staat al bijna een half uur achter en ook de nummer vijf Peter Sagan staat al ruim achter Quintana bijna drie kwartier. Gebeurt er nog iets raars of mag Nairo Quintana zich de beste jongeren van deze Tour noemen.

TWO-O maakt fietskratten voor op je fixie

De afgelopen jaren zijn racefietsen voor in de stad steeds populairder geworden. Vooral de fixie is sterk in opkomst in de grote steden. Het Amsterdamse gadgetmerk TWO-O heeft houten fietskratten ontwikkeld zoals vroeger maar dan met de functionaliteit van nu!
fietskrat voor fixie van two-o
Een leuke gadget voor iedereen die een stadsfiets of fixie heeft met rekje. Alle fietskratten van TWO-O hebben een bekerhouder. TWO-O bied in totaal 4 verschillende modellen fietskratten aan die standaard geleverd worden met 4 stalen tie-wraps om de krat stevig mee te bevestigen. Voor elk model bied TWO-O de mogelijkheid deze te personaliseren met je naam of logo.
De modellen zijn:
The Fixie: twee lagen hoog en past perfect bij een sportieve fiets.
The Classic: deze drie laags- fietskrat combineert design met handigheid.
The Transporter : deze vier laags- fietskrat zorgt ervoor dat er niets uit je krat zal vallen tijdens het fietsen.
The Stormchaser: dé ideale fietskrat, voorzien van bekerhouder en parapluhouder!
Meer infomatie? Check de site!
houten fietskrat two-o

Hoeveel verdient een wielerploeg in de Tour de France?

De Tour de France is 2 weken onderweg, het is de tweede rustdag. Hoog tijd om de tussenstand qua inkomsten van wielerploegen op te maken. Hieronder zie je een overzicht van de verdiensten van de verschillende wielerploegen tot nu toe. De Nederlandse wielerploeg Lotto-Jumbo staat op een teleurstellende elfde plek. De renners hebben nog een week de tijd om het bedrag op te krikken!
 

Positie Wielerploeg Opbrengsten
1. Tinkoff-Saxo  €                                      72.580,00
2. Etixx-Quick Step  €                                      50.690,00
3. Lotto-Soudal  €                                      47.470,00
4. BMC  €                                      46.190,00
5. Team Sky  €                                      36.130,00
6. MTN-Qhubeka  €                                      30.600,00
7. AG2R  €                                      26.810,00
8. Katusha  €                                      26.650,00
9. Movistar  €                                      23.820,00
10. Giant-Alpecin  €                                      22.640,00
11. Bretagne-Séché Environnement  €                                      15.660,00
12. Cannondale-Garmin  €                                      15.560,00
13. Lampre-Merida  €                                      14.770,00
14. Europcar  €                                      13.300,00
15. Astana  €                                      12.270,00
16. Bora-Argon  €                                      12.090,00
17. Cofidis  €                                      11.780,00
18. Trek Factory Racing  €                                      11.200,00
19. Lotto-Jumbo  €                                      11.180,00
20. FDJ  €                                      10.280,00
21. IAM Cycling  €                                         9.880,00
22. Orica-GreenEdge  €                                         6.100,00